Vi har testat ett planeringsverktyg för iPad

Vi har nu under en tid använt Ipad och vi är som de flesta andra imponerade. Ipads, och liknande enheter, kommer helt klart att ändra vårt sätt att kommunicera. För projektledare känns den här typen av verktyg idealisk. Varför? Jo, först och främst formatet. Mycket smidigare att bära med sig än laptopen och den startar upp lika snabbt som en mobil. Sedan kommer det bästa. Skärmen. Avsevärt större skärm än smartphones och även om smartphones har massor av olika program för projekthantering så känns det ofta för plottrigt att använda smartphones som plattform för t ex planering och uppföljning.

Nog lovord om själva Ipaden, nu till det här blogginläggets ämne, nämligen appen Things for Ipad.

Appen Things

Things är helt enkelt ett mycket lättanvänt verktyg för att-göra-listor, aktivitetsplanering och uppföljning. Inlärningstiden är i stort sett obefintlig då den innehåller precis de funktioner man intuitivt vill ha vid planering. Först väljer man att skapa ett projekt vilket enkelt görs genom att skriva in fyra uppgifter som namn, beskrivning, slutdatum och sedan vilka etiketter man vill addera. Etiketter, eller tags som de heter, används för att kategorisera projekt och aktiviteter. När väl projektet är skapat börjar det enkla arbetet med att lägga till aktiviteter för projektet. Det är varken enklare eller svårare det. Likadant här är det bara fyra fält som ska fyllas i. När alla aktiviteter är skapade kan man få olika typer av vyer för sina att-göra-listor. T ex alla dagens aktiviteter för alla projekt filtrerat på de aktiviteter som har med budget att göra osv. En annan smart funktion är att man kan maila i väg en aktivitet på ett smidigt sätt. Klicka bara på en aktiviteten och sedan ”Skicka via mail” så får mottagaren en beskrivning av aktiviteten och information om när den ska vara klar. Delegering när den är som enklast!

Det finns naturligtvis massor av program som klarar samma sak som Things, men just enkelheten och tillgängligheten gör att man som projektledare verkligen får mer tillbaka av programmet än vad programmet kräver i tid för att lägga in information. När vi köpte programmet kostade det 149 svenska kronor. Prisvärt? Ja!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *